Lyd


Vi er konstant omgivet af lyde. Lyde er en del af vores verden på en anden måde end billeder og visuelle indtryk. Mens billeder ofte står foran os og optager vores opmærksomhed, omgiver lyden os hele tiden, også når den træder i baggrunden og fungerer som bagtæppe for vores erfaring af omverdenen. Lydindtryk kan derfor være ubevidste og i visse tilfælde meget stemningsskabende.
Børn og unge bombarderes dagligt med store mængder lyd gennem medier som fjernsyn, film, mobiltelefon og internet. Gennem arbejdet med selv at producere lyd lærer de at forholde sig skabende, reflekterende og kritisk til lydmediet. Oplevelsen og arbejdet med lydkunst styrker elevernes auditive opmærksomhed og stimulerer deres lyst til at udtrykke sig gennem lyd. 


Lydhør er et inspirationsmateriale til lærere, der ønsker at inddrage lydkunst i fag som billedkunst, dansk og musik enten på skolen eller på museet. Lydhør handler om at lytte og om at være åben over for lyde og lydkunstens mange udtryksformer. I materialet beskrives en række opgaver, der er inspireret af lydkunstnerens arbejdsprocesser. Alle opgaver indeholder en aldershenvisning, beskrivelse, formål, praktiske krav, fremgangsmåde og afrunding.

Målgruppe: undervisere i folkeskolen
Tekst/redaktion: Jette Sundbøll, Tanya Lindkvist og Tine Seligmann.

Udgivelsesår: 2012, 23 s. ill. Undervisningsmaterialet er udgivet i samarbejde med Skoletjenesten på Sjælland.
Download materialet her




Ingen kommentarer:

Send en kommentar