Mange billedkunstlærere har nok haft en diskussion med sig selv og sine kolleger om, hvor styrende man skal være som lærer i børnenes kreativeprocesser. Jeg har selv prøvet i nogle perioder at give de lidt større børn på mellemtrinnet lov til selv at bestemme, hvad de havde lyst til at kaste sig over af projekter. Der var ikke noget oplæg, men de skulle beskrive projektet for mig i ord og tegning inden de fik grønt lys.Nogle børn magtede at arbejde undersøgende og fordybe sig i projektet - andre kom aldrig rigtig i gang med et projekt.
Hvad var det der gik galt for nogle elever? Er de bare ikke særlige kreative?
Lene Tanggaard har skrevet en fin lille bog "Fornyelsens kunst", hvor hun giver sit bud på, hvad kreativitet er.
Kreativitet handler ikke bare om et radikalt brud med det eksisterende eller at at få ideer.
"At være kreativ handler snarere om at forny det eksisterende. det kræver viden om det man vil forny, en vilje til at eksperimentere, og de fleste vil skulle tåle at møde en del modstand undervejs"
Kreativitet komme ikke ud af den blå luft - man skal altså have noget at bygge videre på. Solid og relevant viden og en vis kunnen inden for et fag/område er afgørende for kreativitet.. Mulighed for at improvisere, eksperimentere, leg med og udforskning af det materiale man arbejder med.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar