Intro: Landskabsbilleder er underlagt det paradoks, at de repræsenterer noget naturligt samtidig med, at de er iscenesat.De fleste børn har allerede et begreb om,hvad et landskab er. I dette forløb handler det om at tematisere dette begreb og undersøge de kulturelle koder vi har med os i vores forståelse af landskabet - vores forforståelse af hvad et landskab er.
Billedanalyse: Eleven kan vurdere billeders anvendelse inden for forskellige kultur- og fagområde
Billedfremstilling: Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Læringsmål fx :
Eleven kan fremstille billeder i flere lag
Eleven har viden om lagdelt billedopbygning
Eleven kan fremstille en digital collage i flere lag
Eleven har viden om digitale billedteknikker
Tegn på læring
Eleven begrunder valg af landskaber og landskabselementer
Eleven bygger et billed op med flere lag.
Eleven anvender et redigeringsprogram og fremstille en collage i flere lag.
![]() |
Allan Otte (1978-) På den ene side fastholder han guldaldermalernes forkærlighed for det landlige danske landskab. På den anden side afmonterer han ethvert tilløb til nationalromantik. |
Aktivitet: Start med at lave eleverne tegne en tegning af et landskab. Hvilke elementer har de med og hvorfor. Hold fokus på deres valg og fravalg i en efterfølgende fælles diskussion. Måske giver det mening at inddrage deres fortællinger om personlige oplevelser med landskabet.
Aktivitet: Lad eleverne finde landskabet på nettet og gemme dem i mapper. Fx gamle/nye landskaber, pæne/grimme, danske/udenlandske, virkelige/film osv.
Aktivitet: Har i nem adgang til natur kan i gå en tur i omgivelserne og tag billeder f landskaber og landskabselementer med mobiltelefoner, Ipads eller digital kameraer. Lav eventuelt et tema eller benspænd som et landskab uden horisontlinje, uden farven grøn eller med en forstyrrelse. Det kan også være en hjemmeopgave hen over en weekend.
Aktivitet: Lav dit eget digitalt iscenesatte/manipuleret landskab i et billedbehandlingsprogram fx Photofiltre. Brug et af dine egen landskabsfotografier eller find et billede på nettet (stort format) og indsæt og/eller fjern elementer. Lav evt. et tema.
Aktivitet: Lav en Kollage af et landskab. Klip i blade og finde billeder på nettet. Byg først baggrunden op og indsæt derefter andre elementer
Aktivitet: I kan også kigge på spilleuniverser fx minecraft. Hvilke landskabsreferencer, -kriterier og -elementer benyttes der her? Hvad betyder det for elevers oplevelse af landskabet? I kan evt. selv bygge landskaber i minecraft.

Evaluering: Eleverne præsenterer individuelt deres billeder for resten af klassen og gør her rede for deres valg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar